Cusco: sweet & sour - Reisverslag uit Cuzco, Peru van myriamsusanne - WaarBenJij.nu Cusco: sweet & sour - Reisverslag uit Cuzco, Peru van myriamsusanne - WaarBenJij.nu

Cusco: sweet & sour

Blijf op de hoogte en volg

14 Oktober 2014 | Peru, Cuzco

Groetjes vanuit de navel van de aarde! Dat is de betekenis van het woord Cusco uit het Quechua, de taal van de Inca's. Cusco is de stad in Peru waar ik de afgelopen twee weken ben.


Eind september ben ik vertrokken. Uitgezwaaid op station Hoogeveen ben ik op de trein naar Brussel gestapt. Vandaaruit gevlogen naar Madrid, Lima en uiteindelijk Cusco. Gelukkig onderweg een Belgisch meisje ontmoet en zij ging ook naar Cusco toe. Leuk dus, reismaatje! Op het vliegveld in Cusco zou ik opgehaald worden door een mannetje die met een bordje klaar zou staan. Nou, die stond er dus niet. Shit. Dan maar wachten. Ondertussen zijn er vet irritante taxichauffeurs die heel graag willen dat je met ze meegaat.. Dus ik maar weer snel de vertrekhal induiken waar ik lekker cocathee heb gedronken (=het middel tegen hoogteziekte). Toen maar gebeld naar het Hostel en ja hoor mijn taxi zat vast in het verkeer maar hij zou er zo zijn. Okee, dus een kwartier later weer naar buiten toe: taxi taci taxi taxi! Aaargh! Maar er stond eindelijk iemand met het bordje Susana Winkel, jee! En dan begint het taxiavontuur!
Stel, je bent op een kruispunt en je wil rechtdoor en je hebt groen, maar de mensen van links blokkeren het kruispunt, wat doe je dan?
a) Je blijft geduldig afwachten totdat je er langs kan (kan alvast verklappen, dit doen ze niet)
b) Je beukt jezelf er doorheen
c) Je toetert net zolang totdat de ander genoeg geirriteerd is

Auto's gebruiken om de 30 seconden hun claxon, het is om anderen te laten weten dat je achter ze rijdt ofzo.

Okee, dat was dus mijn eerste kennismakeng met Cusco en het Peruaanse volk en gelukkig is het alleen maar beter geworden! De mensen hier zijn heel rustig (tenzij ze iets van je willen) en vooral echt SUPER vriendelijk! Als je een winkeltje inloopt is het meteen Como estas? en een praatje maken. Het hostel is ook echt super. Natuurlijk kom ik meteen Nederlandsers tegen, kan ook niet anders he aan de andere kant van de wereld. Wat wel wennen is, is dat je je wc-papier niet mag doorspoelen, jakkes! Ben blij dat het hier niet 30 graden is haha.

De eerste week heb ik vooral rustig aan gedaan, die hoogte is niet echt een grapje en aangezien ik er ook nog een griepje bij opliep (hoera!) was ik wel een paar dagen aan het hostel gekluisterd. Sterke medicijnen werken gelukkig goed, en ik ben was al snel weer de oude! Verder heb ik vooral geprobeerd de spaanse taal onder de knie te krijgen: 4 uur per dag les en huiswerk. Nu kan ik me wel een beetje redden in ieder geval. Naast spaans leren bestaan de dagen vooral uit rondhangen, uitstapjes maken en de stad leten kennen.
Het centrum is vrij klein en je bent overal zo. De sfeer is heel chill en veel mensen zijn hier dan ook voor een aantal weken. En het eten is superlekker hier. Het nationale drankje is pisco sour, een gevaarlijke zoetzure cocktail, jummie! Verder zijn er heel veel toeristen, de stad leeft van de toeristen. Dus nog niet een cultuurshock gehad. Daarnaast is het net een oude spaanse stad. Je ziet echt de geschiedenis hier. De stad is door de Inca's gebouwd en de spanjaarden hebben er gewoon bovenop gebouwd of de incastenen hergebruikt. En ze hebben hier heel veel trappen! De stad is dan ook omringd door bergen en is op 3km hoogte.

Morgen ontmoet ik de groep met wie ik de komende weken zal optrekken: een trek naar de machu picchu en dan door naar la paz. Helaas nog geen fotos want de wifi is niet je van het. Komt binnenkort!

Ciao!

  • 15 Oktober 2014 - 18:58

    Leonie Koopman:

    Hee Susan!

    Wat leuk dat je een blog bijhoudt :)
    Goed om te lezen dat je je daar vermaakt.
    Ik zal je avonturen zeker blijven volgen.
    Ciaooo!

  • 15 Oktober 2014 - 20:49

    Aafke Van As:

    Hoi Susan, leuk om je zo te kunnen volgen! Interessante verhalen. Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Veel plezier. Liefs Aafke.

  • 15 Oktober 2014 - 20:54

    Rick Van As:

    Hey Suus,

    Erg leuk dat je een blog hebt. Ik ben erg benieuwd naar je avonturen die nu komen gaan!:-)

    Ik volg!
    kus,
    -Rick

  • 15 Oktober 2014 - 20:55

    Annika:

    Hoi Susan,

    Wat leuk om wat van je te lezen!
    Fijn dat je het naar je zin hebt.

    Veel plezier nog en lekker gaan genieten!
    Liefs Annika

  • 15 Oktober 2014 - 21:08

    Erik:

    Hoi Susan,
    goed van je om een blog bij te houden, leuk om te lezen.
    Hoop dat je er net zoveel plezier aan beleeft als ik met mijn weeklys.
    Groetjes.

  • 15 Oktober 2014 - 21:19

    Hetty:

    leuk! Een blog. Mooi om je ervaringen te lezen.

  • 15 Oktober 2014 - 21:54

    Wim:

    Mooi verhaal Susan. Leuk en interessant om te lezen. Ga door, ga door... Fijn dat je veel bijzondere mensen ontmoet in een bijzondere cultuur. Kijk uit naar je volgende verhaal.

  • 15 Oktober 2014 - 22:05

    Bernadette:

    Hola Suus! Como estas? ;-) Tof, om zo je belevenissen mee te genieten! :D Is het Spaans leren moeilijk? Momenteel zit ik ook op privé taalles :P ....verrijkt je horizon! Ik ben benieuwd naar de Lama's die je gaat zien en daarmee ook je volgende story!

    Liefs,
    Bernadette

  • 16 Oktober 2014 - 22:36

    Anita:

    Hallo Susan wat leuk om je verslag te lezen. Zal ik zeker blijven doen. Het zullen vast bboeiende verhalen worden. Groetjes

  • 18 Oktober 2014 - 19:57

    Betty:

    Genieten zeg.
    Groet,
    Djimmer en Betty.

  • 18 Oktober 2014 - 20:01

    Djimmer:

    ¿Tienes zapatos? Dat is het enige dat ik nog weet. Nog iets:dos cervezas por favor. Drink ze!

  • 19 Oktober 2014 - 20:31

    Mareike:

    Hee Susan, leuk om te horen hoe het met je gaat :) Geniet lekker van je reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 05 Okt. 2014
Verslag gelezen: 1277
Totaal aantal bezoekers 1858

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 17 December 2014

Reis naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: